Wat een uitbarsting korte kapsels dames lang gezicht van meesterwerken, waarvan.
Mooi verhaal over een gewone jongen in een uitzonderlijke situatie, een beetje waanzin en onnoemlijk veel eenzaamheid.
Hoofdstuk 21, zich afspelend op de dag van de bevrijding, begint met een poging van Eric om de scherven aan elkaar te plakken.
De poging mislukt en Eric denkt: Ik heb het al wel honderd keer geprobeerd.Het boek Wolkers eerste roman heeft hierdoor zeker aan kracht gewonnen: het is economischer geschreven, feller van toon, rijker aan symboliek.Ik had het gevoel dat de gebeurtenissen nogal geforceerd werden om naar een bepaalde eindresultaat ( seks en/of dood) te komen.Zijn leven is geregeld, hij leeft niet persoonlijk en daar wordt het persoonlijk leven van de jongen aan opgeofferd.Mijn eerste Wolkers (foei!) en ben zeer benieuwd naar meer.Zo kan men bijvoorbeeld vaststellen, dat de boven geciteerde passage over de kleine dieren nauwelijks in het verhaal functioneert en zich ook stilistisch onderscheidt van de haar omringende tekst.Kort Amerikaans, de inmiddels klassiek geworden debuutroman van Jan Wolkers over een jongen die in de Tweede Wereldoorlog onderduikt om aan de Arbeitseinsatz te ontkomen.Tegenwoordig gaat het alleen nog over de zeer matige verfilming, waarin een soort banaal en schaamteloos vitalisme het overduidelijk wint van de wanhoop die in dit boek zo superieur is uitgebeeld.Dat Elly Eric in hoofdstuk 20 verrast door ineens in de deur te staan, maakt deze sleutelscène aanvaardbaarder; in de vorige versie betrapt ze Eric met de tors door een spleet in het plafond.Bestel het boek bij, libris vanaf 19,90, bestel het ebook bij.Ik zette het op de literatuurlijst van mijn hbs-b examen (mocht gewoon) en ik heb het nooit vergeten (en nog onlangs herlezen).Libris voor 9,99, bestel het boek bij, blz.

Wolkers wiedde in Kort Amerikaans, in november 1977 zei Jan Wolkers (na mijn opmerking dat hij in tegenstelling tot Willem Frederik Hermans nooit wijzigingen aanbracht in de herdrukken van zijn boeken Nee, alleen als tekort aan witte bloedcellen bij baby's er hinderlijke drukfouten in zitten.De gehate fantasieloze omgeving moet de stuipen op het lijf gejaagd worden.De schrijver is met die gestalte-geving verder gegaan dan het in het merendeel van zijn werk het geval.Voor 9,99 bestellen bestellen bestellen bestellen Proxis bestellen m bestellen Klik hier voor een overzicht van alle aanbieders Advertentie Lezersrecensies (2) Kort Amerikaans door: Nano op 1 like Het is Jan Wolkers dus goed geschreven maar met veel gefrustreerde seks en dood.Ik hield erg van de schrijfstijl, heel feitelijk maar toch intiem.Maar zo ging het dus niet.Peter komt later nog ter sprake in enkele spaarzame mededelingen van Eric, van wie de lezer inmiddels weet dat hij niet in zijn eerste leugen is gestikt.Bovendien worden die waarheden als vanzelfsprekend en voor iedereen zonder uitzondering geldend gehanteerd.Zo kon het gebeuren dat een weliswaar niet hinderlijke drukfout.Kijk, ik zou nu bepaalde verhalen van mij beter schrijven, aan sommige dingen kleven wel fouten.
En kort daarop de andere boeken.
Verschenen in 1970, genre, literatuur Romans, laatste editie, uitgeverij.

[L_RANDNUM-10-999]