recensie de aanslag harry mulisch krant

Geen probleem voor lezers van N3 of hoger.
Aantal pagina's: 246, genre: oorlogsroman, psychologische roman, tags: dood, verzet, zoektocht, trauma, leerlingen.Ieder dingetje heeft wel een diepere betekenis.Aanvragen bij mijn bibliotheek, over de auteur.Specifieke literaire en culturele kennis Er is geen specifieke kennis nodig om het verhaal te kunnen volgen, korte houtstraat den haag te huur maar ook hier werkt het wel verrijkend als de lezer weet heeft van de klassieke oudheid, het klassiek drama, sprookjes en het existentialisme.Die emotionele afstand wordt bovendien nog eens versterkt door de vertelsituatie en het perspectief in de roman.Dit nogal subtiele gegeven is iets waar N3-lezers overheen zouden kunnen lezen, zonder dat dat hun leeservaring ernstig beïnvloedt.In de jaren na de oorlog wil Anton zo min mogelijk herinnerd worden aan de gebeurtenissen van toen.De ontwikkeling zit vooral bij de vertelstem.
Bijvoorbeeld op de begrafenis en bij Takes thuis.
Algemene kennis Er is geen algemene kennis nodig om het verhaal te kunnen volgen.

Die gebeurtenissen blijven hem echter achtervolgen: op verschillende momenten in zijn leven komt hij mensen tegen die op een of andere manier te maken hebben gehad met de aanslag uit zijn jeugd.Harry Mulisch werd op geboren in Haarlem.Met zijn collega's.F.Ontwikkeling van en verhouding tussen de karakters Opvallend is dat geen enkel personage zich echt ontwikkelt.Geboren, fri, overleden, sat Please mail all the errors to me!Voor N4- en N5-lezers vormen deze zinnen juist een uitdaging.Hermans en Gerard (van het) Reve vormde hij de voorhoede van de Nederlandse literatuur.
Genre, this novel belongs to the stream of consciousness, because it's a narration of a big change in the life of Rosamund.

Voor lezers van N5 is de uitdaging vooral het nadenken over de mogelijke betekenissen van het boek.
Op een avond tijdens de hongerwinter overkomt hem een ramp: verzetsstrijders schieten collaborateur Fake Ploeg dood voor het huis van de buren, de familie Korteweg.